Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » A Biblia rejtélyei » „Némán szenvedő” Isten?

„Némán szenvedő” Isten?

Húsvéti gondolatok

Annak ellenére, hogy gyakran hallunk hivatkozást keresztény gyökereinkre, sokaknak okozhat fejtörést egy egy bibliai történet vagy Jézussal kapcsolatos esemény megértése. A tudomány által racionalizált világban élő ember gyakran utalja a hit, illetve a hiszékenység világába a számára megmagyarázhatatlan, de némi utánjárással mégis könnyen megérthető vallási történéseket, bibliai fogalmakat. Így van ez Jézus Krisztus halálával, s nem kevésbé feltámadásával is.
A Biblia rejtélyei 2019. április 09., kedd 21:52
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Címkék
Hasonló cikkek

 Hadd szemléltessem ezt egy személyes élményemmel. Az egyik metróállomás aluljárójában pillantottam meg a harsány színnel odavetett közleményt: „Krisztus meghalt érted!” Pár nappal később egy utastársunk a következő kommentet firkantotta alá, kifejezve ezzel a fentiek iránti értetlenségét: „De ki kérte meg erre?” Az még csak bele-belefér a „két lábbal a földön járó” ember gondolkodásába, hogy valaha, úgy kétezer évvel ezelőtt élt egy húsvér ember, akit Jézus Krisztusnak hívtak, aki a szép és igaz élet titkaira tanította az embereket, sőt gyógyítani és csodát tenni is tudott, és akinek élete az akkori világ legmegrázóbb módján ért véget – ennek miértjét már kevesen értik. Miben különbözött Jézus kereszthalála a történelemben sok ezrével kivégzett emberek halálától? Egyáltalán, lehet-e hinni isteni mivoltában, ha keresztre lehetett feszíteni?

Vagy mit kezdjünk azzal a bibliai szemtanúk és evangéliumi leírások szerint hitelesített ténnyel, hogy Jézus harmadnapon feltámadt, és negyven nap múlva visszatért a mennybe. Ahogy a múltban, úgy a mai kor emberének is írhatta volna Pál apostol: A keresztről való beszéd a zsidóknak botránkozás, a görögöknek bolondság, nékünk pedig, akik megtartatunk, Istennek ereje.” (1Kor 1,18.23 alapján)
Jézus keresztre feszítésénekkortörténeti háttere
Az ókori világ egyik legkegyetlenebb kivégzési módja, a keresztre feszítés tökéletesítése a rómaiak „találmánya”. A halálbüntetést a testi fenyítések egész sora előzte meg. A rómaiak alkalmazták a vesszőzést, a botozást és az ostorozást. A keresztre feszítés előtt utóbbit alkalmazták általában. Josephus Flavius szerint a zsidókat keresztre feszítésük előtt gyalázatosan megkorbácsoltatták. Ez vagy ólomgolyókkal fűzött szíjkorbáccsal (flagellummal) vagy vaslánccal (flagrummal) történt. Kínzóoszlophoz kötötték őket, majd megfeszítették a bőrüket, hogy mélyebbre hatoljon húsukban
a korbács. Némelyeket annyira megkorbácsoltak, hogy a húsukban lehetett látni a vénákat. Az elítéltek sokszor már ebbe is belehaltak. Plutarkhosz szerint a halálraítélteknek maguknak kellett vinniük a kereszt nagy súlyú vízszintes szárát (a patibulumot) útjuk során. Azt olvassuk, hogy Jézus is a „keresztjét hordozva ment a Golgotára” (Jn 19,17). A vesztőhelyre megérkezve a halálraítéltet meztelenre vetkőztették, majd kifeszített karjait a földön fekvő gerendára szegezték, azután a földbe ásott függőleges gerendára (stipes) felemelték, és azon rögzítették. Aztán a lábakat a fához szegezték.
Vitatott az a kérdés, hogy Jézus teljesen meztelen volt-e, vagy adtak rá egy ágyékkötőt. Vitatott marad továbbá az is, hogy a szögeket hol verték át. A test súlya miatt sokak véleménye szerint a kéztő, a csukló lehetett ez a hely. Mások ennek ellenkezőjét állítják, a tenyérnek a csukló felől eső részét ütötték át. Vitatott az is, hogy a keresztfához kötéllel rögzítették-e a testet, vagy szögeket alkalmaztak. Lukács evangéliuma szerint Jézus feltámadása után nem csak átszögezett kezeit, de átszögezett lábait is megmutatta tanítványainak (Lk 24,39).
A kereszten átélt szenvedés, és a halál
A keresztre feszítés során az agónia sokáig elhúzódhatott. Ezért is tartották a legsúlyosabb büntetésnek. Catullus írja: „A keresztre feszített ember kínok között sorvadozik, tagonként pusztul el, és fokozatosan, cseppenként veszíti el életét.” Sok orvosi elmélet született arról, hogy mi is okozza a kereszten szenvedő halálát. Elvérzés? Vérmérgezés? Szívbénulás? Fulladás?...
 
 
A Biblia rejtélyei 2019. április 09., kedd 21:52
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
június
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
„Némán szenvedő” Isten?

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2019 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés