Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Az érem másik oldala » Jóga - FILOZÓFIA vagy MOZGÁSKULTÚRA?

Jóga - FILOZÓFIA vagy MOZGÁSKULTÚRA?

Kevés olyan ellentmondásos sportról tudunk, amely annyira karakteres véleménykülönbségeket képes kiváltani, mint a jóga. Némelyek a lelki harmónia alapjának tartják, mások egyenesen az ördögtől származónak. Létezik-e jógatorna önmagában, vagy a jóga elválaszthatatlan a háttereként ismert hindu filozófiai irányzattól?
Az érem másik oldala 2017. június 15., csütörtök 14:45
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Címkék
Hasonló cikkek

 Magyarországon is sok-sok egészségmegújulással járó csodáról hallhattunk a jógával kapcsolatba kerülő emberektől. Úgy húsz-harminc évvel ezelőtt nagy port kavart két idős hölgy, Etka néni és testvére kivirágzása, akik mindenféle testet-lelket torzító nyavalyákból gyógyultak meg a hatha jóga gyakorlásával, s váltak ezáltal követendő példákká. Kidolgoztak egy nevükkel fémjelzett jógaiskolát, Etkajóga névvel. Hogy ez mit takart? Csak az tudja, aki csatlakozott „titkos” tanítványi láncukhoz.
A követendő minta
És már el is érkeztünk a jógával kapcsolatos első aggályunkhoz: miért csak „fülbe súgott”, titkos instrukciók útján juthatunk el a jóga folyamat beteljesedéséhez? A jógánál, ha a beteljesedéhez vezető úton megtesszük az első lépést, nem tudjuk, mi lesz a harmadik. Csak a másodikról, vagyis mindig a következőről szerezhetünk tudomást. Ösvényére lépünk, járunk azon, biztonságosnak tűnik, hogy nagy távlatokba nem tekinthetünk ki – azonban ha az út végére érünk, és visszatekintünk, korántsem biztos, hogy ezt az utat választottuk volna.  Tehát az út elején nem tudja az ember, mire vállalkozik. Hogy mire gondolok? A gondolkodásmódunk és a jellemünk gyökeres megváltozására. A kereszténység esetében tudjuk mi a cél, amire naponként odafigyelhetünk. Nem lengi körül misztikus homály: Jézus követése a szeretet és az önzetlenség útján, ami jellemünket – amivé valójában válunk, és amivel visszavonhatatlanul azonosulunk – ebbe az irányba formálja. Lefelé tekintve, mindig csak a következő rögöt szem előtt tartva nem látunk rá globálisan a követendő útra. Emlékszem, amikor egyik barátnőm csatlakozott a Krisna-hívőkhöz, rajongva mesélt a kedves gyerekcsínyt elkövető Krisnáról, aki tanításuk szerint nem kisebb személy, mint a világmindenség Ura – milyen bájos volt, amikor Jasódá mamától tejfölt lopott! Hát a volt barátnőm is ellopta aztán a kedvenc pulóveremet, amit megtiszteltetésnek kellett volna vennem, hiszen egy bhakta – Krisna-hívő – tulajdonába került át, aminek viselése már önmagában tisztító hatással lehet rám. Sőt, még a karmámat is előnyösen befolyásolhatja…
Elég-e az egy lépés előny?
Jómagam csak a torna kedvéért iratkoztam be hatha jógára Budapest egyik legnagyobb jógahullámának idején. Hamarosan kiderült, hogy nagyon hajlékony vagyok, nagy átéléssel végzem a gyakorlatokat, így pár év után néhány társammal együtt ki is választottak jógaoktatónak. Inkább technikai „képzésben” részesültünk, mint eszmeiben, az etikai kérdéseket nem is érintve. Csak a szakdolgozatok írása késztetett bennünket, „kiválasztottakat” arra, hogy felfedezzük a jóga megannyi ágát, és a közös cél – a nirvána – eléréséhez követendő technikákat. Hatha jógát tartottunk – ami szabatosan fogalmazva azt vallja, hogy a testünket akaratunk uralma alá rendelve győzhetjük le önmagunkat, így juthatunk el a vágynélküliség (= boldogság) állapotába –, de oktatási módszerünket egyénileg, az egyes oktatókhoz közelebb álló jógaiskolák elemeivel színesítettük. Vagyis nem létezett tiszta testjóga. Egyesek a mantra jóga (hangok zeneiségének jógája) elemeit használták, mások a jantra jóga eszközeit hozták be a foglalkozásokra (meditáció egy bonyolult geometriai ábra segítségével), vagy a csakratant (energiaáramlások megfigyelése, követése és irányítása), sőt még a testen kívüli érzéseket, a szellemvilággal való célirányos kapcsolatkeresést is alkalmazták. Mindezek természetesen összekapcsolódtak a prána jógával, vagyis a nagyon kellemes és egészséges, egyes rendellenességek gyógyítására is alkalmas, magas szintű légzéstechnikával. Természetesen ennél sokkal több, sok száz jógaiskola létezik – vagyis számos irányzat az egy közös cél eléréséhez. S mivel a cél közös, nem okozott problémát az oktatásban az egyes irányzatok keveredése. Már jó tíz éve rendszeresen oktattam jógát, amikor erős késztetést éreztem addig megszerzett „tudásom” rendszerezéséhez; nincs ez rendjén, hogy nincs egy valódi tanítómesterem. Mit tegyek? Utazzam el Indiába, vagy ebben a kis közép-európai országban is található hiteles forrás? Így jutottam el a legnépszerűbb magyar jógakönyvek szerzőihez, nagy tudású emberekhez. Itt igencsak gyakorolhattam a türelem erényét, mert tudásvágyamat jócskán meg kellett fékeznem. Itt szó szerint a fülbe súgás módszerével oktatott a legnagyobb magyar jógaguru – alkalmanként mindösszesen egy szóval. Amikor a legnemesebb céloktól fűtött tanítványaként kikezdett velem, egy világ omlott öszsze bennem.
„Ajtónyitás – de kinek?”
Meditáljunk! Minden értékesnek nevezhető foglalkozásnak része volt a meditáció és a relaxáció. Ebben a figyelemzavaros világban előnyt szerez, aki képes megzabolázni a csapongó elméjét, és kitartóan egy dologra tud összpontosítani. Általánosságban ezt gondoljuk a meditációról, de mit is jelent mindez a gyakorlatban? Amikor a jógázó kényelmesen elhelyezkedik, és transzba (meditatív állapotba) kíván esni, legelőször ki kell üresítenie a gondolatait. Ez nagyon nehéz folyamat, mert természetellenes. Nincs nehezebb gondolat, mint a semmire gondolni, és arra összpontosítani. Gondolkodásunk védelmi vonalát kell fokról fokra, nehéz munkával és erős akarattal lebontani; számos gondolat jön-megy eleinte, csapong a fejünkben, amelyeket sorra el kell vetni. S ha már végre nem gondolunk semmire, csak ezt követően jöhet létre a meditáció.
Jól ismert Jézus példázata a „az üresen hagyott palotáról”, mely személetesen mutatja be, mi történik velünk, ha kiüresítjük, vagyis átadjuk ismeretlen erőknek az elménket: „Amikor az erős fegyveres őrzi az ő palotáját, amije van, békességben van; de amikor a nálánál erősebb rájőve legyőzi őt, minden fegyverét elveszi, melyben bízott, és amit tőle zsákmányol, elosztja. Aki velem nincs, ellenem van; és a ki velem nem takar, tékozol. Mikor a tisztátalan lélek kimegy az emberből, víz nélkül való helyeken jár, nyugalmat keresvén; és mikor nem talál, ezt mondja: Visszatérek az én házamba, ahonnét kijöttem. És odamenvén kisöpörve és felékesítve találja azt. Akkor elmegy, és maga mellé vesz más hét lelket, magánál gonoszabbakat, és bemenvén ott lakoznak; és annak az embernek utolsó állapota gonoszabb lesz az elsőnél.” (Lukács evangéliuma 11,20–26)
Ez a példázat arról szól, hogy aki egyszer már megtapasztalta az isteni szabadítást, az soha nem feledkezhet meg az Isten iránti háláról. Aki viszont folyamatosan nem igényli ezután az Isten segítségét az életében, az törvényszerűen visszakerülhet az Ellenség befolyása alá. Nincs köztes állapot; vagy a jó, vagy a rossz oldalon állunk. Vagyis nagyon veszélyes állapotban vagyunk, amikor üresek a gondolataink. Erdélyi Judit (orvos, több, a témához kapcsolódó könyv szerzője) szavaival élve ez ajtónyitás a szellemi erőknek – akár gonoszoknak, akár szelídeknek. Mindenesetre hívás, csalogatás, s mint tudjuk, Isten az értelmünkön keresztül kíván szólni velünk, ellensége, a Gonosz pedig az érzelem hullámhoszszán. Ezt magam is megtapasztaltam néhány – a magyar oktatáspolitika által is szorgalmazott – önszuggesztív relaxáció, másnéven autogén tréning során. Némely jógázóm a sikeres ellazulás után szívet tépő sikolyban tört ki, mert ilyenkor félelmet keltő látogatók zavarták meg a nyugalmát. Csakhogy ezek az elme kiüresítése miatt nem számítanak hívatlan vendégeknek. Elménk kiüresítésével engedélyt adunk nekik a bejárásra, hogy birtokba vegyenek bennünket, gondolataikkal megtöltsenek, irányítsanak. Rendszeres látogatók lesznek, egészen áldozatuk teljes birtokba vételéig. Nem véletlenül int Példabeszédek könyve: „Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet, mert abból indul ki minden élet.” (Péld 4,23)
A személyiség formálódása...

Az érem másik oldala 2017. június 15., csütörtök 14:45
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
június
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
Jóga - FILOZÓFIA vagy MOZGÁSKULTÚRA?

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2017 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés