Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Egymásra hangolva » Az eredményes tanulás a beszédértésnél kezdődik

Az eredményes tanulás a beszédértésnél kezdődik

Egyre több a beszédhibás kisgyerek. Ha nem foglalkozik velük időben szakember, iskoláskorukra írás- és olvasási nehézségekkel fognak küzdeni, és később ők lesznek majd azok az iskolakerülő tízen évesek, akik számára csak kudarcot jelent a tanulás, sőt még szakmájuk is alig lesz. Számuk jelenleg a 15 évesek körében 30%, és ez az arány rohamosan nő – nyilatkozta lapunknak Tóth Erika logopédus, a Védelmező Szt. Katalin Fogazati és Beszédklinika Nonprofit Kft. oktatási vezetője.
Egymásra hangolva 2018. február 19., hétfő 16:49
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Címkék
Hasonló cikkek

 – Úgy tudom, pár évvel ezelőtt még a szülő késleltethette az iskolakezdést gyermekénél, ha úgy ítélte meg, hogy valamely szempontból éretlen még a rendszeres tanulásra. Ma ehhez már szakvélemény szükséges. Megoszlanak arról a vélemények, hogy mi tesz jót a gyereknek: a kortársaival lépést tartani, még ha erőfeszítést is igényel tőle, vagy tovább maradni az oviban a kisebbekkel, ahol nem feltétlenül fejlődik az elvárt mértékben, tehát valószínűleg egy év múltán sem éri utol a kortársait. Ön, mint iskolaelőkészítő és felzárkóztatási pedagógus, hogyan vélekedik erről?

– Ha egy gyerek nem iskolaérett, mert olyan közegből érkezett, ahol nem kapta meg a szükséges felkészítést, az iskolában nagyon bajosan indul. Aztán lassan le is marad, kudarc lesz a következmény, csalódás, és óriási megterhelés a családnak. Az sem megoldás, hogy maradjon a nagycsoportban, mert csak ismételni fogja ugyanazt a „foglalkozásrendet”, amit előző évben, tartalmi és minőségi többlet nélkül. Úgy is mondhatnám, hogy ha nem tanult meg tisztán beszélni, önállóan feladatokat megoldani, nem tudott szerves része lenni a csoportnak, és a játék számára passzív időtöltés s nem a tanulás és a közösségi élet leghatékonyabb módja, akkor nem iskolaérett. – Az óvodákban, iskolákban működik fejlesztőtevékenység. Az ottani fejlesztés menynyire kielégítő?
– Elvileg elégséges kellene legyen, ez lenne a feladata, de mégsem elegendő. Kevés a fejlesztőpedagógus, a logopédus még ritkább kincs – ők cikáznak egyik helyről a másikra, ahol sokszor az adminisztrációs feladatok elvégzése a legsürgősebb teendő. Sok az ellátatlan terület, ráadásul tömeges a tanulási nehézséggel küzdő gyerek, és általában nem egy-kétévig kell egy gyermekkel kiemelten foglalkozni. Nem az a megoldás, hogy „majd az iskolában megtanulja”, ott ugyanis az a mondás járja, hogy „majd megbuktatjuk, évet ismétel, és akkor megtanulja”, így a problémákat csak hurcolja tovább és tovább... Mondhatni, funkcionális analfabéták lesznek ezek a gyerekek. Aki nem tanult meg még járni, annak a biztonságos futás lehetetlen.
– Mit értsünk funkcionális analfabetizmus alatt? – Aki nem rendelkezik az értő olvasás képességével, magyarul képtelen a tanulásra, írásának tartalma és külalakja elfogadhatatlan, funkcionális analfabéta. Az ezekkel a hátrányokkal küzdő vagy beszédhibás gyerekek ugyan megtanulnak olvasni, de nem értik, mit olvasnak. Országosan nagy a baj! A szakértői bizottságok eddig gőzerővel mentették fel ezeket a gyerekeket a minősítés, azaz az osztályzás
alól, most már inkább az a tendencia, hogy legyenek magántanulók, mert szabadulni szeretne tőlük az oktatási intézmény. Persze ez sem megoldás, mert sok pénzbe kerül a magántanár, és nehéz megoldani, hogy valaki otthon is tudjon vele foglalkozni, tehát keveseknek van esélyük a felzárkózásra, ráadásul az a gyerek, aki kirekesztődik az iskolák falai közül, nem fog szocializálódni, nem lesz a közösség része, nem alakulnak ki a kapcsolatrendszerei, nem tanulja meg a társadalmi lét formáját.
– Mitől alakulhatnak ki beszédzavarok? Mely típusai gyógyíthatók logopédiai fejlesztéssel?
– A beszédzavarok hátterében egyrészt organikus – szervi – működészavar állhat, ami lehet átmeneti, tartós vagy végleges, a beszédképző szervek állapota szerint, beleértve a fület és a váladékkal telt orr- és arcüreget is. Másrészt szociális oka lehet, úgymint az ingerszegény környezeti szószegénység, az elhanyagoltság, a helytelenül – torzultan, például pöszén – beszélő környezet.
A szervi problémákból eredő beszédhibák fejlesztéséhez a társtudományok együttműködésére van szükségünk – ezek a neurológia, a fül-orr-gégészet és a pszichológia. Logopédiai fejlesztés a háttérokok kezelése mellett is szükséges, hiszen mi vagyunk a beszéd fejlesztésére elhivatott szakemberek. De! Ha nem szervi baj az előidézője, akkor bárki, aki a gyerekkel foglalkozik – ez lehet a szülő, a nagyszülő, a csecsemőgondozó, az óvodapedagógus, a tanító, a tanár –, fejlesztheti a gyerek„ beszélőképességét”, ha elsajátítja hogyan, és nem „ezüst tálcán tálalva” várja a logopédustól a tökéletesen beszélő gyereket. Ez az a hiátus, amiről eddig elfelejtkeztek, és valamiért a logopédus volt a fő felelőse a beszédhibák megmaradásának. Az anyanyelv megtanításának felelősei elsősorban az anyák, az óvodapedagógusok – hiszen ők vannak legtöbbet a gyerekekkel –, de a tanítók is nagyon sokat letehetnek az asztalra e téren, hiszen nemcsak az írás és olvasás elsajátíttatása a dolguk, hanem az anyanyelv tökéletes kivitelezése, megszerettetése, bemutatása is. Valójában az ő kezükben van a nemzet nyelvi képessége.
– Mi áll például a dadogás hátterében?
– A dadogás egy speciális beszédzavar, amelynek a hátterében olyan lelki tényezők állhatnak, amelyek valamilyen sokkhatás következményei. Ilyen lehet az ijedtség, a félelem, a váratlan és feldolgozatlan traumák. Ezek rendeződhetnek maguktól, de ha nem, akkor mindenképpen beszédterapeuta bevonása szükséges.
– Ön néhány kollégáját is bevonva intenzív gyakorlati képzést indít idén pedagógusok, tanítók, óvodapedagógusok részére „Egységes, komplex, szakmódszertani továbbképzés az iskola-előkészítő, felzárkóztató, intenzív beszédfejlesztéssel egybekötött írás- és olvasástanítás elsajátításához és tanításához, vizuális képességfejlesztéssel, mediációs ismeretekkel, érdeklődés, képesség, érték, munkamód ismertetésével” címmel. Ennek fő témája az értő és érthető beszédfejlesztés.
– Képzésünk komplex szemléletű, és négy témára terjed ki: az értő és érthető beszédfejlesztésre – az írás- és olvasástanítással egyidejűleg, a kézügyesség és vizuális látásmód fejlesztésére, a konfliktuskezelés jelentőségére és alkalmazására, valamint a képesség-tehetségalkalmasság
szempontrendszerének megismerésére. Mindezekhez gyűjtöttem kiegészítő, de ugyanolyan jelentőségű témákban tanítótársakat – grafikust, konfliktuskezelő szakembert és pályaorientációs szakértőt, akik a lemaradást okozó problémahalmaz megoldásában további segítséget nyújtanak
a projektben...
 
 
Egymásra hangolva 2018. február 19., hétfő 16:49
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
szeptember
18-én.
A tartalomból:
Újra eljöhet a "háborúk kora"?
Emberi létünk alapja: az önbecsülés
A szeretet iskolája
Orvoslátogatóból a szeméttelep "plébánosa"
Baranyi Ferenccel
Testközelben a halállal
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
Az eredményes tanulás a beszédértésnél kezdődik

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2018 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés