Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Életmód » Ideális ételtársítások

Ideális ételtársítások

A táplálkozás különböző területeinek vizsgálatakor szinte elsőként merül fel a kérdés: hogyan érdemes társítani az élelmiszereket annak érdekében, hogy az elkészített étel tápértéke minél nagyobb legyen, és a lehető leghasznosabb lehessen szervezetünk számára?
Életmód 2009. március 22., vasárnap 16:01
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra

Az ételek társítása során figyelembe kell venni a fehérje-, szénhidrát-, vitamin- és ásványianyag-tartalmat, az ún. savas és lúgos élelmek arányát, és természetesen az ízkomponenseket, ízharmóniát. Mindezt úgy érdemes tennünk, hogy közben ne használjunk túl sokféle alapanyagot, és elkerüljük a fermentációs (erjedési) folyamatokat a gyomorban, illetve a fölösleges bomlástermékeket a bélrendszerben. Fontos még a napszakhoz, sőt évszakhoz igazított étkezés is. Látható tehát, hogy az ételek tudatos társításának kérdésköre nem is olyan egyszerű, mint ahogy először gondolnánk. Mi tekinthető helyes, optimális ételtársításnak általánosságban?

Reggel a szervezetnek egyszerű cukrokra, vitaminokra, ásványokra és bőséges folyadékra van szüksége. Ezért is terjednek a müzlireggelik, hiszen ezekben megvannak a gabonafélékből, aszalványokból és mézből származó cukrok, a B-vitaminok, a gyümölcsök által szolgáltatott C-vitamin, és számos ásványi anyag (kalcium, vas, mangán, króm, cink stb.). A gabonafélék, gyümölcsök, olajos magvak és aszalványok igen jó társítást jelentenek. Könnyen emészthetők, még akkor is, ha sokan több óra elteltével is teltségérzést tapasztalnak. (Ez a magas rosttartalom mechanikai és cukorfelszívást elosztó hatásából adódik.) A hazánkban elterjedt szalámis-sajtos zsemle tejeskávéval vagy kakaóval nem tekinthető ideálisnak, hiszen sok fehérje és ún. rejtett zsír van benne. Ezek nehezítik, lassítják a gyomoremésztést, így a cukrok, vitaminok és ásványok csak késéssel tudnak felszívódni. Talán emiatt is terjedt el a „tradicionális” kávészünet, amely ezt az elmaradt vércukorszint-emelkedést próbálja idegi úton pótolni, több-kevesebb sikerrel.

A fehérjében és zsiradékban gazdagabb fogások (pl. húsos, tejjel vagy sajttal készített ételek, tojásrántotta stb.) mellett nem célszerű édességeket fogyasztani, mert ez beindíthatja a fermentációt a gyomorban. A gyakorlatban sajnos ez az elv nem tud érvényesülni, mivel a sósabb főfogások után legtöbbször megkívánjuk az édes ízű ételeket, süteményeket. A szakemberek ilyenkor nem javasolják a krémes sütemények, torták fogyasztását, inkább csak valami enyhén édeskés ízű „levezető” süteményt, esetleg néhány szem mazsolát.

A hüvelyeseket többnyire zöldségfélékkel, gabonával (kenyér), magvakkal szokták társítani (pl. finomfőzelék vagy lencsefőzelék kenyérrel). A gyümölcsökhöz nem javasolhatók a zöldségfélék és hüvelyesek (bab, lencse, szója), másfajta lebontási folyamataik miatt. Az állati eredetű termékeket (hús, tej, tojás, hal) tartalmazó ételekhez a szintén nehezebben emészthető hüvelyesek és olajos magvak (dió, mandula, napraforgómag) kevésbé javasolhatók. Ehelyett inkább a rizs- vagy burgonyaköret és bőséges nyers saláta fogyasztása ajánlott. A nehezebb fogások utáni gyümölcs rossz hatásfokkal szívódik fel, hiszen az „ebéd” nem engedi átjutni a gyomron. Az alma helyett hasznosabb lehetne ilyenkor a nyers sárgarépa, káposzta, uborka, sütőtök stb. fogyasztása, hiszen ezekben nem jellemző az erjedni képes cukor jelenléte.

Összefoglalva tehát: az édesebb ízek könnyebben emészthető gabonával, gyümölccsel, magvakkal társíthatók, kevésbé állati fehérjékkel és zsiradéktartalmú sültekkel. A nehezebb fogásokhoz inkább zöldségféléket, kenyeret érdemes fogyasztani, levezetésként néhány szem mandulát vagy mazsolát. A hüvelyesek zöldségekkel, kenyérrel és magvakkal emésztődnek jobban, a zöldség és gyümölcs együttesen viszont nehezebben bontható. Az olajos magvak és gabonafélék gyakorlatilag mindenhez társíthatóak, csak az arányok változnak. A gyümölcs és a kenyér együttes fogyasztása általában nem okoz problémát, mindkettő könnyen emészthető.

Mindezek után talán felmerül a gondolat: ez mind „szép és jó”, de hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban? Hol találok a helyes társításokhoz igazított recepteket? Mikor van időm nekem ilyenekkel foglalkozni a hétköznapok rohanásában? Ezekre a kérdésekre nehéz választ adni e keretek között, de néhány recept közreadásával szeretnénk segíteni. Nem gondolom, hogy a helyes ételtársítások keresésének kell betölteniük az életünket. Akik azonban legalább egyszer rászánták magukat, hogy átgondolják ezt a kérdést, utánanéztek néhány információnak, és – természetesen – megfigyelték saját szervezetüket, azok ma már rutinszerűen és gyorsan képesek ízletes és egészséges ételeket készíteni, helyesen társítva az alapanyagokat. Ezt kívánom minden kedves olvasónak is!

 

Ideális receptek:

1. nap

Reggeli: kétgabonás kenyér, szójapástétom, néhány szem dió, paradicsom, paprika, növényi tej (pl. kukoricatej)

Ebéd: padlizsánpörkölt barna rizzsel, saláta

Vacsora: kölespuding, alma

 

2. nap

Reggeli: zabkása szójatejben, banán, aszalványok, mandula, kókuszreszelék

Ebéd: krumplifőzelék teljes kiőrlésű liszttel sűrítve, búzahús, néhány szem napraforgómag

Vacsora: pirítós, szezámpástétom, párolt sárgarépa

 

3. nap

Reggeli: tökmagpástétom, rozskenyér, csemegekukorica (konzerv)

Ebéd: paprikás krumpli növényi felvágottal, barna kenyérrel, salátával

Vacsora: zabkeksz, növényi tej

Tóth Gábor, élelmiszer-ipari mérnök
Életmód 2009. március 22., vasárnap 16:01
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
április
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
Ideális ételtársítások

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2019 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés