Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Reformáció » Örök reformáció (2. rész)

Örök reformáció (2. rész)

Hogyan lett a jámbor szerzetesből bátor reformátor?

Hogyan vált Lutherből, a kolostorban gyakorta vívódó jámbor szerzetesből történelmet alakító reformátor? Luther életében milyen apróbbnak látszó – de mégis meghatározó – belső és külső történések, körülmények készítettek utat ahhoz, hogy fellépésével alapjaiban rengesse meg a középkori egyház „fundamentumait”? Milyen „kényszerek” sodorták afelé az egyszerű wittenbergi teológiai tanárt, hogy – akár élete kockáztatásával – korának legnagyobb lelki-politikai tekintélyeivel eszmei küzdelmet folytasson?
Reformáció 2017. június 15., csütörtök 15:27
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Címkék
Hasonló cikkek

 Wittenberg Németország szélén feküdt, jellegtelen hely volt. Bölcs Frigyes, a szász választófejedelem érthetetlenül ezt a várost választotta székhelyéül, és itt tervezte az új egyetem létesítését a lipcsei egyetem ellensúlyozására, amely unokatestvére, György herceg Szászországában működött, Németország legrégebbi egyetemei egyikeként. Az unokatestvérek között a viszony erősen megromlott. A lipcsei egyetem a prágai egyetemből vált ki, tiltakozásul az ott elterjedt huszita tanok miatt. Luthert 1512-ben avatták doktorrá a wittenbergi egyetemen, Andreas Karlstadt, a dékán tette a fejére a doktorkalapot, amelyet ezután a csuklya helyett viselt, ezüst doktorgyűrűt húzott az ujjára. Luthernek egy csukott, majd egy nyitott Bibliát nyújtott át. Luther a Bibliára letette a doktori esküt. Később harcai során gyakran hivaz esküre, amely lelkiismeretében kötötte, de amely erőt is adott számára. Az avatást követő napon reggel hétkor kezdte meg első előadását a zsoltárokról. A wittenbergi egyetem jó híre és egészséges szelleme csakhamar sok fiatalt vonzott. A legnagyobb vonzóerőt azonban kétségtelenül a fiatal professzor, Martinus Luther doktor előadásai jelentették, akinek külföldön is híre ment. Luther egészen új szellemben tanított. Félretette az egyházatyákat, és az igazság egyetlen zsinórmértékeként a Szentírást magyarázta.
Mit is jelent „Isten igazsága”?
Előadásai során elérkezett Pál apostol Rómaiakhoz írt leveléhez. Tanított, de lelke mélyén továbbra is kínozta a gyötrő kérdés, a bizonyosság hiánya: – Hogyan találom meg a kegyelmes Istent? A Római levél hozta meg számára a teljes megvilágosodást. Pál ezt írja levelében: „Isten a maga igazságát nyilatkoztatja ki az evangéliumban.” (Rm 1,17) Hetekig tusakodott ezzel az egy mondattal, míg egyszer csak megnyílt előtte az Ige értelme:
„Hosszú időn át tévelyegtem, és nem tudtam, hol is vagyok. Tudtam ugyan valamit, és mégsem tudtam, mi is az, míg bele nem ütköztem a Római levél 1. részének 17. versébe: »Isten igazsága jelentetik ki abban.« Ugyanis gyűlöltem ezt az igét: »Isten igazsága«, mivel – az összes egyházi tudósok szokása és szóhasználata szerint – azt tanultam, hogy ezt bölcseletileg kell értelmezni, mint úgynevezett alaki vagy cselekvőleges (aktív) igazságot, mely szerint Isten igaz, és megbünteti a bűnösöket s igazság nélkül szűkölködőket. Én pedig az igaz és bűnösöket büntető Istent nem szerettem, sőt ellensége voltam neki. Ugyanis bármennyire kifogástalan volt is mindenkor szerzetesi életem, Isten előtt bűnösnek éreztem magam, lelkiismeretem állandóan háborgott, és semmiképpen sem lelkiismeretem állandóan háborgott, és semmiképpen sem tudtam abban bizakodni, hogy Őt az én elégtételeim kiengesztelik. Így én haragudtam Istenre, s ha nem is volt bennem hallgatag káromlás, nagyon erősen zúgolódtam Isten ellen.  Ezt mondtam: Hát nem elég, hogy a nyomorult és örökre elkárhozott bűnösöket az eredeti bűn következtében mindenféle baj terheli a tízparancsolatbeli törvény által? – Nem, ez az Isten az evangéliummal a régi szenvedésre még új szenvedést halmoz és az evangéliumban is az ő félelmetes igazságát és haragját tárja fel! Így toporzékoltam: dühös felzaklatott lélekkel, és az idézett íráshelynél kíméletlenül viaskodtam Pállal; emésztő vágy égetett, vajha megtudhatnám, mit is akar itt Pál apostol. Ez mindaddig tartott, míg végül hosszú napokon és éjszakákon át tépelődvén, Isten kegyelméből az igék belső összefüggésére fordítottam fi gyelmemet. Éspedig: »Istennek igazsága jelentetik ki abban… miképpen meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él.« Ekkor Isten igazságát úgy kezdtem értelmezni, mint azt az igazságot, melyben az igaz ember Isten ajándékozása folytán él, mégpedig hitből. Most kezdtem megérteni, hogy ennek az igének: az evangéliumban Isten igazsága jelentetik ki, az az értelme, hogy tudniillik ez az igazság elfogadott (passzív) igazság, mellyel minket a kegyelmes Isten igazzá tesz a hit által, amint megíratott: »Az igaz ember hitből él.« Ekkor úgy éreztem, mintha teljesen újjászülettem volna, mintha tárt kapukon át magába az Édenkertbe léptem volna be. Erre előttem az egész Szentírás más értelmet nyert. Ezután emlékezetből átfutottam az egész Szentírást, és egyéb kifejezésekből is összegyűjtöttem az idevágó igéketigéket. Így pl. »Isten munkája«, tudniillik az a munka, amit Isten véghezvisz bennünk; »Isten ereje, mellyel Ő minket megerősít; »Isten bölcsessége«, mellyel Ő minket bölcsekké tesz; »Isten erőssége«, »Isten üdvössége«, »Isten dicsősége«. Amennyire előzőleg az »Isten igazsága« kifejezést gyűlöltem, anynyira nagy lett most az a szeretet, mellyel ezt az én legkedvesebb igémet magasztaltam. Így Pál apostolnak ez a mondása számomra valóban az Édenkert kapujává lett…”
Pénz → búcsúcédula→ mennyország?...

Reformáció 2017. június 15., csütörtök 15:27
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
szeptember
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
Örök reformáció (2. rész)

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2017 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés