Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Életmód » A gyógyító és betegítő só

A gyógyító és betegítő só

A só (= nátrium-klorid, NaCl) nagyon fontos ásvány/ makroelem szervezetünk számára. Értékességét mutatja, hogy az ókorban és a középkorban is fizetőeszköz volt, fehér aranynak nevezték.
Életmód 2011. július 06., szerda 00:00
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Hasonló cikkek

Később Timbuktuban, a 9. század fontos kereskedelmi gócpontjában egy az egyben váltották az arannyal, vagy elefántcsontot és rabszolgákat ajánlottak helyette. Sok népnél mai napig szokás a vendéget kenyérrel és sóval fogadni. A só valóban életszükséglet. Hiánya szédülést, izomgyengeséget, görcsöket okozhat. Kritikusabb helyzetben a hiány apátiához, halálhoz is vezethet. Szervezetünknek napi 2-3 g sóra van szüksége, bár ez egyénenként változhat. Naponta mi magyarok viszont minimum 15-20 g sót fogyasztunk, ez a mennyiség viszont már káros, hiszen nátriumtartalma sokszorosa annak, amennyit szervezetünk naponta elhasznál.

A megfelelő minőségű és mennyiségű só különleges képességekkel és tulajdonságokkal rendelkező élelmiszer, melyek elengedhetetlenül szükségesek az élethez:
• A sókoncentráció biztosítja a vérplazma állandó ozmózisnyomását, ez a vér és a szövetek közötti anyagcserét teszi lehetővé.
• A só vizet von el a sejtekből, így biztosítja a sejten kívüli vízháztartást.
• A vízháztartás szabályozásán kívül más szerepe is van, például természetes antihisztamin. Asztma esetén ugyanolyan hatásos, mint egy inhalációs spray, annak mellékhatásai nélkül.
• A só tisztítja a tüdőt, a hörgőket. Meglágyítja a nyálkát a tüdőben.
• Sportolás előtt egy kevés só megnöveli a tüdő kapacitását és meggátolja a túlzott izzadást.
• Szükséges a hurut és az arcüreg lerakódásainak felszakításához.
• A vesének is szüksége van sóra, a túltengésben lévő savak leépítése és azoknak vizelettel történő kiválasztása miatt.
• Csökkenti a szívritmuszavarokat, fontos szerepet játszik a vérnyomás szabályozásában.
• Fontos a lelki és érzelmi zavarok kezelésében. A depresszió kezelésénél használt lítium a sóban lévő nátriumot próbálja meg helyettesíteni.
• Fontos szerepet tölt be az agyban a szerotonin- és melatoninszint állandó fenntartásában. Ha elegendő víz és só van a szervezetben, akkor eltávolítják a toxikus salakanyagokat, így a szervezetnek nem kell esszenciális aminosavakat (pl. triptofán és tirozin) feláldozni. A triptofán szükséges a szerotonin, melatonin és triptamin képzéséhez.
• Nagy szerepe van az idegsejtek közötti összeköttetésben és az információ feldolgozásában.
• Cukorbetegségnél segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet és csökkenti az inzulinszükségletet.
• Vízzel együtt csökkenti a szív- és érrendszeri károsodásokat.
• Szükséges az emésztéshez, a tápanyagok felszívódásához.
• Fontos szerepet tölt be a köszvény és az ízületi gyulladások megelőzésében.
• Megakadályozza az izomgörcsöket.
• A csontritkulás egyes esetekben a víz és a só hiányára vezethető vissza. Sóra van szükség a csontozat erősítéséhez.
• Megvéd a visszerek kialakulásától és a hajszálérrepedéstől. 

Miért és mikor nem jó a só?
Mint ahogy láthattuk, só nélkül nincs élet. Mégis, miért éri annyi kritika a sófogyasztásunkat? Ennek legfőbb oka, hogy általában túl sokat fogyasztunk belőle. „Minden túlzás bűnbehullás”, tartja egy ókori mondás. Ez a sófogyasztásunkra is igaz lehet: a túlzott mennyiségű só káros lehet szervezetünk számára. Ahogy a bevezetőben is érintettük, az Egészségügyi Világszervezet szerint egy felnőtt ember napi két-három gramm nátriumot, tehát öt-hét gramm sót kell, hogy elfogyasszon, ehhez képest ma Magyarországon az átlagfogyasztás 15 gramm, azaz az ajánlott mennyiségnek majdnem háromszorosa.
A gyógyító só, ha nem megfelelő mennyiségben fogyasztjuk, ölhet is. Kínában például az ókorban „bevett” öngyilkossági módszer volt a sóevés; a végzetes adag fél kilogramm volt. Nézzük, milyen betegségeket eredményezhet a túl sok só. 

A nem megfelelő mennyiségű só fogyasztás veszélyei:

• Vérnyomás-emelkedés
Ha rendszeresen túl sok nátriumot fogyasztunk, az a víz visszatartásához vezethet a vérben és más szövetekben. A vérben lévő visszatartott víz megnöveli a vér tömegét, amit az erekben kell forgatni. Ha a vérmennyiség olyan nagyra nő, hogy az erek a nyomáskiegyenlítés végett nem bírnak tovább tágulni, a vérnyomás megemelkedik. Az osztrák hipertónia társaság elnöke szerint sófogyasztás nélkül kisebb a magas vérnyomás kialakulásának az esélye öregkorban. A diagnosztizált hipertónia kezelésének első három-hat hónapjában is nem a gyógyszeres kezelés a célszerű, hanem a sófogyasztás mérséklése.
• Szív-és érrendszeri panaszok
Az állandó magas vérnyomás megdolgoztatja a szívet, hogy a többletfolyadékot is forgassa és fenntartsa a vérkeringést. A magas vérnyomás meggyengítheti az érfalakat. Ez a két dolog felgyorsíthatja a lepedék lerakódást az erekben, amik ellátják a szívet és az agyat. Ez megnöveli a szívinfarktus és a szélütés esélyét. Az Egyesült Államokban a felnőtt lakosságnak csaknem harmada szenved valamilyen szív- és érrendszeri betegségben, amelyek az első helyen állnak a vezető halálokok között az USA-ban. Mindez a túlzott sóbevitel számlájára írandó.
• Szélütés (agyvérzés, stroke)
Kimutatták, hogy a túlzott sófogyasztás olyan végzetes betegségekhez is vezethet, mint az agyvérzés. A vizsgálat eredménye szerint a napi 5 grammnál több só fogyasztása 23%-al növeli az agyvérzés kockázatát és 17%-al a szívroham valószínűségét.

• Reumás megbetegedések, köszvény

• Vese- és epekőképződés
Két amerikai tanulmány szerint a sóban gazdag táplálékok fogyasztása nagymértékben okolható a veseproblémákért. Amerikai kutatók háromezer nőt vizsgáltak két tanulmányban. Úgy tűnik, a konyhasó használata összefügg a veseproblémákkal. Sőt, a vesekő sajnos gyermekeknél is egyre gyakoribb. Az orvosok által feltételezett okok közt szerepel a mozgásszegény életmód, az elhízás, a túlzott sófogyasztás (chipsek, sós kekszek, ill. gyorséttermi ételek formájában).
• Gyomorfekély
A gyomorfekélyt, majd gyomorrákot előidéző állapot előbb alakul ki a nagyobb mennyiségű sót fogyasztók körében, amennyiben eredetileg a Helicobacter pylori nevű baktérium okozta panaszukat. Az Amerikai Mikrobiológiai Társaság megfigyelése szerint a fekélyt okozó Helicobacter pylori (Hp) képes alkalmazkodni a megfertőzött személy étrendjéhez. Génmutáción esik át, aminek révén alkalmas lesz arra, hogy érzékennyé váljon a gyomorban lévő magas sókoncentrációra, majd megnövekedett génaktivitással reagál a helyzetre.
• Befolyásolja az emésztőrendszeri betegségek kialakulását, az anyagcserét, a szervezet hormonális működését.

• Megzavarja az idegrendszer és a szív működését, ritmuszavart okoz.

Alcím: Hogyan kerülhetjük a túlzott sófogyasztást?
Fontos a folyamatosság elve. Hozzászoktunk a „sósabb” ízhez, ezért unalmasnak találnánk az ételt, ha a sótartalma drasztikusan lecsökkenne. Ha azonban az étel sótartalmát kis lépésekben csökkentjük, nem észleljük a különbséget, fokozatosan hozzászokunk a kevésbé sós ízhez. Finnországban, ahol 1975-óta folytatnak kampányt a sófogyasztás csökkentésére, az átlagos sóbevitel a felnőtt lakósság körében 3-6 grammal csökkent. Látnunk kell azt is, hogy a sóadagolás csökkentése érdekében nem csak főzési, de fogyasztási szokásainkat is meg kell változtatnunk, hiszen nem csak mi sózzuk túl az ételeinket: az előre gyártott, félkész (konzerv, mirelit) élelmiszer, húsipari termékek eleve ehhez a sóigényhez idomulnak. A legtöbb nátrium ugyanis úgy kerül az ételünkbe, hogy tartósított és előre feldolgozott ételeket választunk. (Hiszen azok a só mellett további nátriumvegyületeket is tartalmaznak, például nátrium-glutamát (ízfokozó), nátrium-benzoát (tartósítószer). Érdemes friss alapanyagokat vásárolnunk, illetve ha lehetőségünk van rá, saját magunk tartósítsuk élelmiszereinket. 

A nem megfelelő minőségű só

A sónak több fajtája van, a kereskedelemben többféle típus kapható, melyek az eredet, szemcsefinomság, tisztaság, adalékanyagok tekintetében különbözhetnek egymástól. Ilyen a kóser só, amely durva, nagy szemcsés, közönséges sófajta. A tengeri só ízre kevésbé tér el az asztali sótól, de szemcséi apróbbak. Több fajtája is van, a mediterrán országokban más-más technikával állítják elő. Az eredeti Fleur de Sel Franciaország nyugati partjáról származik, ahol sófarmerek megfelelő időjárás mellett, párolással kiváló minőségű és finomságú sót nyernek. A sima francia tengeri sót az Atlanti-óceánból nyerik, és finomítatlan termékként kerül a boltokba. Ez utóbbi nagy százalékban tartalmaz jódot, mely a pajzsmirigy-betegségekre kiváló gyógyszer. A szürke só finomítatlan tengeri só, amit nedves iszapból nyernek. A szürke színét az agyagtól kapja. Ez is Franciaország egyes partszakaszairól kerül a kereskedelembe. Az indiai fekete só (Kala Nama) szintén finomítatlan ásványi só, és neve ellenére inkább rózsaszínes, mint fekete. Érdekes ízét a sóban található kén adja. A hawaii só (Alatea) pirosas-barna színét és nevét egy vulkántól kapta, különlegesen pikáns ízét pedig a sült-piros agyagnak köszönheti. És végül a füstölt tengeri sónak sokféle íze és színe van, attól függően milyen fajta fával füstölték. Egyes füstöltsó-fajtáknak természetesen füstölt íze van, míg másokban érződik a mesterséges füstölés.

A „rossz só?”

Egyes, manapság igen népszerű vélemények szerint bármelyik só (úgy a konyhasó, a tengeri só, az asztali só, mint az egyéb elnevezéssel forgalomban lévő só) káliumtartalma sokkal nagyobb a megengedettnél. Ugyanis a „jó só”-hoz, a nagyobb haszonszerzés reményében, kálium-kloridot kevernek. A kálium-klorid ízre, színre nem különböztethető meg a nátrium-kloridtól. Ugyanúgy néz ki és ugyanolyan sós íze van. Ezzel szemben a mérvadó források (pl. OÉTI) szerint csak a csökkentett nátriumtartalmú sóhoz kevernek szándékosan kálium-kloridot, amelyre megfelelő mértékben szükségünk van.
Azt láthatjuk tehát, hogy mint minden területen, a sófogyasztás területén is az a legfontosabb, hogy mértékkel éljünk, együnk, és akkor nem betegítjük magunkat, hanem az egészségünket szolgáljuk.


Mit kerüljünk?
• A füstölt, savanyított hústermékek
Sonkák, szárított marhaszelet, kolbász, virsli, marhanyelv, sózott disznóhús. Ezek az ételek nem csak magas zsírtartalmuk miatt veszélyesek, de rengeteg sót is tartalmaznak.

• Rágcsálnivalók
Chipsek, sósmogyoró, tortilla, pattogatott kukorica, kekszek. Általában az édes kekszek is tartalmaznak sót. Helyettük fogyasszunk inkább olajos magvakat, és készítsük el a saját rágcsálnivalóinkat.

• Savanyúságok
Sajnos a boltban kapható savanyúságok többnyire tele vannak sóval, így jobban tesszük, ha otthon készítjük a savanyúságot. Ha erre nincs időnk, a boltban vásárolt savanyút fogyasztás előtt alaposan mossuk meg, így csökkentve annak sótartalmát.

• Salátaöntetek
A legtöbb kereskedelmi forgalomban kapható salátaöntet rendkívül sok sót tartalmaz. Finom és egészséges salátaöntetet otthon is egyszerűen készíthetünk olívaolaj és fűszerek felhasználásával.

• Szószok
A szójaszósz és a paradicsompüré is igen sok sót tartalmaz.

• Előrecsomagolt és fagyasztott ételek
A legnagyobb probléma ezekkel az előrecsomagolt finomított ételekkel, hogy rendkívül sok sót tartalmaznak, annak ellenére, hogy az ízük mégsem egyértelműen sós. Próbáljunk meg minél kevesebbet fogyasztani ezekből: inkább főzzünk több napra és fagyasszuk le a maradékokat.

• Zacskós levesek, leveskockák
Egy tányér zacskós leves a napi sószükséglet majdnem felét tartalmazza, így ezek fogyasztása sem ajánlott.

• Sajtok
A sajt-snackek és a keménysajtok rengeteg sót tartalmaznak.

 

 Összeállította: Dankóné R. Magdolna
Források: http://cotcot.hu/cikk/2008/08/14/a-sonak-divatja-van

 

 

 

Dankóné R. Magdolna
Életmód 2011. július 06., szerda 00:00
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
június
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
A gyógyító és betegítő só

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2019 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés