Bejelentkezés Bejelentkezés | Regisztráció KeresésKeresés KeresésVendégkönyv Írjon nekünkÍrjon nekünk RSSRSS Legyen a kezdőlapomLegyen a kezdőlapom KedvencekhezKedvencekhez
24. óra
Létkérdések
Otthon
Kultúra
Bibliai rejtélyek
Életmód
Tallózó
Zöldsarok
Receptek
 
Itt vagyok: Főoldal » Cikkek » Kultúra » Az elfelejtett festő: Szúdy Nándor

Az elfelejtett festő: Szúdy Nándor

Nem állítjuk, hogy újabb M. S. Mestert vagy Csontváryt fedeztünk föl. De valaki igen jelentős mestert, aki a XX. századi magyar festészetnek rendkívüli alkotója.
Kultúra 2011. január 04., kedd 15:21
Betűméret növelése Betűméret csökkentése Szóljon hozzá Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Hasonló cikkek

Ha nem jött volna létre a magyarországi árvízkárosultak javára 1876 májusában rendezett budapesti kiállítás (gróf Károlyi Alajos palotájában), akkor ma M. S. Mestert talán nem ismernénk. Ha nem vette volna meg a zsákszövetként áruba bocsátott, másik oldalukon festmények felületéül szolgáló darabokat egy összegben Gerlóczy Gedeon, akkor ma – a művészettörténészek szűk körén kívül – alig ismerné valaki Csontváry Kosztka Tivadart. Nem állítjuk, hogy újabb M. S. Mestert vagy Csontváryt fedeztünk föl. De valaki igen jelentős mestert, aki a XX. századi magyar festészetnek rendkívüli alkotója. Tájképei valamint a bibliai történeteket és példázatokat mélyen és egyénien végiggondolt ábrázolásai nem veszítettek erejükből, hanem különösen időszerűvé érlelődtek. Gauguint és Goyát segítségül hívó apokaliptikus képei, a Káin-témát valamint Jézus Krisztus végidőre vonatkozó példázatait megrendítő módon vászonra vivő alkotásai immár katalógus formájában is hozzáférhetőek, és 2008-tól országos vándorkiállítás keretei között az ország számos településén megtekinthették az érdeklődők. A tájak lenyűgözöttjeként indult: az Ipolyés a Garam-vidék színei, formái, vonalai nyitották fel a szemét. A tehetség, melyet Szőnyi István magán festőiskolája kibontakoztatott, újabb terheket vett magára: az erkölcs, a hit felelősségét. A háború és az utána következő hidegháború a menekülő Szentcsalád, az irgalmas szamaritánus példázataira, a Káin égisze alatt folyó világtörténelemre döbbentették. Gauguint és Goyát fogadta mesteréül. Húsz-huszonöt éven át, 1975-ben bekövetkező haláláig dolgozott azokon az olajfestményeken, melyeket Prágától Glasgowig és Edinburghig sokan tekintettek meg. Ezt a gyorsan elfelejtett mestert Szúdy Nándornak hívják. 

Angyali üdvözlet

 
Az özvegy emlékezik 


Garamszentgyörgyi disznólegelő, 1966

A művész özvegye, az idén 96 éves Szúdy Nándorné budai lakásukon fogad. 1936-ban kötött házasságot a festőművésszel. Három gyermekük született, ma már az unokák is családosak. – A férjem végtelenül szerette az Ipoly és a Garam mentét, hiszen Ipolyságon született és első állomáshelyünk Garamszentgyörgy volt. A háború alatt költöztünk Budapestre, 1949–55 között Békésen szolgált, azután a haláláig tartó húsz évben az angyalföldi református gyülekezetben, a Pozsonyi úton. A legidősebb Szúdy fiú, János német felesége megjegyzi, hogy a család rendkívül művészetközpontú: Lilike néni is zongoraművész volt, az ő férje is fest, és jelenleg egy bajor zenekarban játszik, éppen egy dél-koreai koncertkörútra készül. – A férjem a folyókat, az erdőket több ízben is ábrázolta akvarellben, olajfestményben – veszi át a szót Lilike. – A harmincas-negyvenes években több kiállítása is volt Budapesten. Van egy fénykép – mutatja –, melyen Szőnyi Istvánnal együtt áll a legelső, újpesti kiállítás megnyitóján. A család azóta is tartja a kapcsolatot Szőnyi Zsuzsával, a festőművész Rómában élő lányával, aki nemrégiben, maga is már a kilencvenedik évét betöltve, Szentendrén nyílott kiállítására jött el. – Apu volt az én legjobb barátom – mondja a három gyermek közül az egyetlen fiú, Szúdy János. Érzem a meghatódottságot a szavaiban. – Én is festek, elsősorban akvarelleket, az édesapáméit is nagyon szerettem – mutat a könyvszekrény mellett a falon függő, bekeretezett vízfestményekre. – De én csak műkedvelésből vagyok festő. Apu – ő igazi festő volt. Több ízben is jártunk Szúdyéknál, természetességük, kedvességük oázis a mai világban. A képek alapján ebben is az „Apu” szemei örökségét érezzük. 2008 júniusában-júliusában sikerült katalogizálnunk a megmaradt képeket, melyek túlnyomórészt a család tulajdonában vannak. Szúdy ugyanis nem eladásra, hanem kiállításra festett. A korai képek a második világháborúban szinte teljesen megsemmisültek, a 40-es évek közepétől 1975-ig egy körülbelül 100-120 darabból álló életmű alkot egységet. Persze, ebből az időszakból is több festmény veszett el vagy rejtőzik ismeretlen helyen. De hát így van ez Fényes Adolf bibliai képeivel is, de Ferenczy Károlytól kezdve Iványi-Grünwald Józsefen át Kunffy Lajosig oly sok magyar művésszel. Induljunk el, vegyük számba Szúdy Nándor megmaradt olajfestményeit. 

Az életmű rétegei 

Kain útja 4

Szúdy ecsetjét a XX. századi ember létbizonytalansága, állandó üldözöttsége, számkivetettsége foglalkoztatta. Ő maga és családja – miként a felvidéki magyarság zöme – is részese volt ennek a tapasztalatnak. Amikor a Menekülő Szentcsaládot nézzük 1960-as írásbeli olajfestményein, nem csak a spanyol Ribera és Goya, de a Kárpátmedence viszontagságai is eszünkbe jutnak. Az életmű első tételének ezért a Fiad fog születni, Az angyali üdvözlet, a Menekülő család típusú festményeket neveznénk. (Azért beszélünk típusról, mert Szúdy többször is megfestette témáit, s mivel a festményeket nem adta el, csupán szerény léckeretbe foglalta, azok együtt maradtak.) A képek egyrészt a falusi környezet színrevitelével érzékeltetik a bibliai történetek hétköznapokba ágyazottságát, másrészt előtűnő jelképiségükkel a mába röpítik a témát és megrázó módon tárják fel eddig tán rejtett jelentésüket. A menekülő szentcsaládot ábrázolja, ahogy elindulnak a ház mellől, a már az éjjelbe nyúló idegen tájon vándorolnak, háttérből felsejlő apokaliptikus szövegek kíséretében. Egészen rendkívüli a Mai háromkirályok beállítása: anya gyermekével, szoptatás közben. Az ábrázolás egészében a Mária a gyermek Jézussal témát idézi. Felbukkan még egy megváltástörténeti összefüggés is: a kis sámlin alma, a Paradicsom elvesztésére való utalással. Az igazán félelmetes eszmei és technikai többletre azonban csak ezután leszünk figyelmesek: a háttérben három kék sziluett a mai „ajándékokat” jeleníti meg: gyógyszer, fegyver, kábítószer, – mintha a mai világ csak ezért várná újabb gyermekek születését... Megvetetni szüleikkel a gyilkos szereket... A rombolás, a gyilkosság előli menekülésből fejlik ki azután újabb két téma: A visszatérő család és az egyik kedvenc példázat, Az irgalmas samaritánus (1951, 1957, 1965). Ez utóbbinak azért van többféle címe, mert az egyiken az állaté a főszerep (A kék szamár), a másikat pedig rusztikusabb ecsetkezeléssel a Delacroix-t feldolgozó Van Gogh mintájára készítette, de ismét egyéni és egyedi módon…. 

A teljes cikk elolvasható a magazin 10. számában

 

 

A kék szamár (Az irgalmas samaritánus), 1951

 

Kain útja 3 „Az út vége” (Sirató), 1960

 

Menekülés, 1960

 

Menekülők, 1958

 

Kultúra 2011. január 04., kedd 15:21
Cikk küldése e-mailben Nyomtatás Iratkozzon fel RSS szolgáltatásunkra
Ossza meg ismerőseivel!
Kövessen minket a Facebookon és a Twitteren is!
Aktuális számunk
Megjelenés
október
10-én.
A tartalomból:
Nyitott Szemmel Mediációs Műhely
Fizessen elő magazinunkra!
Válassza ki az előfizetés időtartamát
és kattintson a Tovább gombra.
Éves
4000 Ft (postaköltséggel)
Féléves
2000 Ft (postaköltséggel)
valamint
Tekintse meg a Nyitott Szemmel magazin digitális változatát is! Az első két szám INGYENES!
Nyitott Szemmel kiadványok
Programajánló
A 2011. évi személyi jövedelemadók 1%-ából 2012-ben 131.678 Ft-ot utalt ki a NAV az Élj Inkább Alapítvány számára. Az Önök által felajánlott összeget a Nyitott Szemmel magazin nyomdaköltségére fordítottuk.
Köszönjük, hogy 1%-os felajánlásaikkal támogatták célkitűzéseinket, és 2014-ben ismét bizalmat szavaztak számunkra.
Bezár
Cikk küldése e-mailben
Az elfelejtett festő: Szúdy Nándor

Kinek (e-mail cím):
Kitől (név):
Kitől (e-mail cím):
 
Küldés
 
 
Copyright © 2008-2019 Nyitott Szemmel Online. Minden jog fenntartva
 

Bezár
Bejelentkezés

Felhasználónév


Jelszó

Elfelejtette a jelszavát? Kattintson ide.

Belépés
Bezár
Keresés a cikkekben

Írja be a keresendő kifejezést. Több szót is megadhat szóközzel elválasztva.



Keresés